Reliability Centered Maintenance (RCM) wordt vooral ingezet als er sprake is van machines met een hoog veiligheidsrisico, of als bepaalde machinestoringen hoge kosten met zich meebrengen. Met andere woorden: in alle situaties waarbij de betrouwbaarheid of beschikbaarheid van het machinepark van doorslaggevend belang is.

Een andere toegepast onderdeel is Failure Mode Effect Criticality Analysis (FMECA)

Dit betekent dat we onderzoeken (Analysis) op welke wijze een installatie kan falen (Failure Mode) en welk effect (Effect) dit heeft. Vervolgens bepalen we de kritikaliteit (Criticality), ofwel hoe erg vinden we het effect dat optreedt bij het falen. Op deze manier identificeren we onacceptabel faalgedrag en stellen we vast welke beheersmaatregelen getroffen kunnen worden.

 

 

WAT IS HET DOEL EN HET RESULTAAT VAN EEN FMECA?

In het algemeen kun je stellen dat een FMECA wordt gebruikt om besluitvorming te ondersteunen in relatie tot asset gerelateerde beslissingen. De relatie tussen kosten, risico’s en performance wordt inzichtelijk gemaakt. Hiermee kan je bijvoorbeeld het onderhoudsprogramma beter onderbouwen richting diverse stakeholders. Onderhoud aan assets kost immers geld en in veel gevallen moet het productieproces of de dienstverlening hiervoor onderbroken worden. Daar moet iets tegenover staan. Door inzichtelijk te maken welke ongewenste of onacceptabele effecten kunnen worden voorkomen door te besluiten een systeem preventief te onderhouden (of te modificeren) toon je de toegevoegde waarde aan.

 

In de meeste gevallen gebruiken wij de FMECA als methode voor het creëren van onderhoudsconcepten voor bestaande systemen (assets). Met de FMECA stellen we in dat geval risico-gebaseerd onderhoud en reservedelen vast.